Door berichtenverkeer heb je een grote mate van persoonlijk contact met elkaar. Contact via Berichten kan een volwaardig deel uitmaken van je blended hulpverleningstraject. Hiervoor maak je gebruik van de methodiek voor online hulpverlenen via Berichten waarbij je gestructureerd verschillende fases doorloopt en online gesprekstechnieken inzet.
Het contact via Berichten komt er dan niet bíj, maar kan face-to-face contact vervángen. Online hulpverlenen via Berichten wordt zowel ingezet voor eenmalige hulpvragen als voor trajectmatige begeleiding.
Hulpverleners die werken met laaggeletterden, cliënten met LVB, dyslectische cliënten of mensen die de taal niet goed beheersen, denken soms dat hun cliënt niet ‘geschikt’ is om via berichtenverkeer te communiceren.
De ervaring leert anders. Ook iemand die niet goed schrijft of spelfouten maakt, kan veel waarde ervaren van het medium. Want het gaat niet om foutloos schrijven. Het gaat erom dat je op jouw moment, op jouw manier, je verhaal mag verwoorden. En soms is het simpelweg stoom afblazen, zonder dat er direct een hulpvraag is. Probeer het uit, ook (juist!) met die cliënten waarvan je stiekem denkt ‘die kan dat niet’.
Overdenk de volgende zaken als je berichtenverkeer onderdeel wilt maken van het hulpverleningstraject:
-
Welke functie heeft het berichtenverkeer? Is het een ‘extra’ of vervangt het onderdelen van het traditionele traject? Wil je behandelinhoudelijke zaken bespreken via Berichten?
-
Wat heb je nodig om je de methodiek voor e-mailhulpverlening eigen te maken?
-
Is er een limiet aan het aantal berichten dat over en weer gaat?
-
Alleen 1-op-1 berichtenverkeer of ook groepsberichten? Wanneer doe je wat?
-
Hoe snel mag een cliënt reactie van je verwachten? Wat doe je bij ziekte of vakantie?
-
Wat doe je als je geen reactie krijgt?
-
Wat doe je bij crisis?
-
Welke procedure volg je bij ‘moeilijke’ berichten (bijv. collega raadplegen)?