Algemeen
Stel een op maat gemaakt werkplan samen aan de hand van zelf geformuleerde werkpunten en acties. Sommige instellingen spreken van een Plan of Plan van aanpak in plaats van een Werkplan. Ouders van cliënt die ook zelf cliënt zijn, kunnen hun eigen Werkplan hebben.
Voor zorgprofessionals
Voor cliënten
De concretere doelen waar een cliënt mee aan de slag kan gaan, noemen we hier Werkpunten, maar deze worden ook wel Doelen genoemd. Een voorbeeld hiervan is: "Ik ga mijn sociale netwerk uitbreiden."
Een Werkpunt bestaat uit Acties. Door deze acties uit te voeren, kan de cliënt zijn Werkpunt behalen. Een voorbeeld van een Actie is: "Ik vul de sociale netwerkkaart in." Wanneer de cliënt deze Actie uitvoert, komen ze een stapje dichter bij het doel dat ze willen bereiken met het Werkpunt "Ik ga mijn sociale netwerk uitbreiden."
Aan een Actie kunnen hulpmiddelen worden gekoppeld. Dit kan een document, website, video, afbeelding of interactief hulpmiddel zijn (bijvoorbeeld De Sociale Netwerkkaart).
Je kunt momenten instellen waarop de cliënt een automatische herinnering in Meldingen en/of een pushnotificatie in de Jouw Omgeving-app ontvangt. Op deze manier kunnen cliënten gestimuleerd worden met hun behandeling bezig te blijven. Zowel de cliënt als de behandelaar kunnen deze invulmomenten instellen.
Rondom elke Actie kan een dialoog ontstaan tussen alle betrokkenen via het reactieveld onderaan de pagina.
Behaalde, afgesloten en verwijderde Werkpunten zijn terug te vinden in het uitklapmenu van het Werkplan.
Werkplan samenstellen en bekijken
- Om een werkplan te bekijken of samen te stellen, zoek je de cliënt op via Personen.
- Klik binnen het dashboard van de cliënt op de tegel Werkplan. Dit is het Werkplan van de cliënt, bestaande uit Werkpunten.
- Klik op Voeg werkpunt toe.
- Vul de titel van het Werkpunt in en kies, indien relevant, het bijbehorende aandachtsgebied.
- Geef de reden voor het opstellen van het Werkpunt. Deze tekst is later oproepbaar bij de tab Waarom doe ik dit? zodat de cliënt altijd 'het waarom' van een Werkpunt kan teruglezen.
- Als je organisatie gebruikmaakt van de Beloningenmodule, kun je hier meteen instellen hoeveel punten de cliënt ontvangt bij het behalen van het Werkpunt.
- Ga naar de volgende pagina. Alle gekoppelde zorgprofessionals hebben inzage in dit Werkpunt. Hier wordt getoond wie dat zijn. Deze personen kunnen niet losgekoppeld worden.
- Voeg relevante personen toe in het veld Wie mag dit werkpunt nog meer zien? Deze personen krijgen toegang tot:
- Alle Acties onder dit Werkpunt (tenzij de persoon op het niveau van Acties wordt uitgevinkt)
- Rapportages en Evaluaties op dit Werkpunt (wanneer de instelling gebruikmaakt van deze functionaliteiten)
- Het belonen van Acties onder dit Werkpunt (door mensen met de ouder/voogd-rol; externen kunnen niet belonen)
- Ga naar de volgende pagina. Hier kan worden ingevuld hoe de cliënt er nu voor staat en wat ze willen bereiken. Stel de schuifbalken in en ga naar het volgende scherm.
- Voeg hier de Acties toe waardoor de cliënt aan het Werkpunt kan werken.
- Klik op het tandwieltje om een Actie te bewerken of verrijken.
- Voeg eventueel een beschrijving en hulpmiddel toe en koppel eventueel personen los, die aan het bovenliggende Werkpunt zijn gekoppeld. Ze hebben dan geen toegang meer tot deze Actie.
- Als de cliënt een Actie heeft uitgevoerd, kunnen ze dit aangeven met de Actie gedaan knop op de pagina van de betreffende actie. Je krijgt hier als behandelaar een melding van.
- Indien je organisatie gebruikmaakt van Beloningen, kun je hier instellen hoeveel punten er maximaal per keer kunnen worden uitgedeeld en met hoeveel punten je de cliënt wilt belonen voor het afronden van de Actie.
- Daarna kun je gewenste herhalingen of data aan de Actie koppelen.
- Klik op Opslaan om de bewerkte Actie aan het Werkpunt toe te voegen.
Invulmomenten instellen
- Navigeer naar de Actie waar je een invulmoment voor wilt plannen en klik op Invulmomenten.
- Klik op Moment toevoegen.
- Stel de datum, begin- en eindtijd en een eventueel herhaalpatroon in. Invulmomenten kunnen dagelijks, iedere paar dagen, wekelijk of op vaste dagen in de week worden herhaald. Je kunt meerdere invulmomenten per Actie invullen om zo tot de gewenste frequentie te komen (bijvoorbeeld wanneer de Actie op verschillende tijdstippen moet worden uitgevoerd).
- Het invulmoment kan worden bewerkt door op het potloodje te klikken.
- Het invulmoment kan worden verwijderd door op het prullenbakje te klikken.
- Klik naast het invulscherm om terug te keren bij de Actie.