Een Werkplan bestaat uit Doelen en Acties. Doelen in Jouw Omgeving worden aangeduid als ‘Werkpunten’. Dit maakt het onderscheid duidelijk tussen einddoelen van de hulpverlening zoals geformuleerd in een behandelplan/hulpverleningsplan en de daarvan afgeleide doelen waar de cliënt binnen Jouw Omgeving mee aan het werk gaat.
Een Werkpunt bestaat uit verschillende stappen om het doel te bereiken: de Acties. Aan Acties kunnen hulpmiddelen worden gekoppeld die bijdragen aan het uitvoeren van de Actie.
Tips voor het formuleren van Werkpunten
-
Formuleer zoveel mogelijk samen met je cliënt of laat de cliënt formuleren.
-
Formuleer in de ik-vorm.
-
Bij het invullen van ‘waarom doe ik dit’ helpt de als-dan redering (als ik … doe, dan …).
-
Formuleer Werkpunten P.R.I.S.M.A.:
-
Positief
-
Relevant
-
Invloed
- Specifiek
- Meetbaar
- Actiegericht
-
Tips voor het formuleren van Acties
-
Acties zijn stapjes die de cliënt neemt om het Werkpunt te behalen (het ‘hoe’).
-
Formuleer kort en duidelijk en in de ik-vorm.
-
Er kunnen meerdere Acties aan een Werkpunt worden toegevoegd.
-
Om demotivatie te voorkomen, kun je het aantal Acties beperkt houden.
-
Acties bij een Werkpunt kunnen als ‘afgerond’ worden gemarkeerd, waarna er eventueel nieuwe Acties kunnen worden gemaakt.