Voordelen van transparant rapporteren
- De rapportage is makkelijk toegankelijk voor de cliënt.
- Een verschil van inzicht komt sneller aan het licht.
- Cliënten kunnen feedback en aanvullingen geven.
- Cliënten kunnen de rapportage lezen op het moment dat het hen uitkomt.
- Transparante rapportage geeft de mogelijkheid om tijdens het contactmoment te rapporteren.
- De rapportage kan ingezet worden als deel van de hulpverlening.
"Over gevoelens en gedachten vertellen gaat veel gemakkelijker als ik het opschrijf. Online werken is helemaal mooi. Naast mijn afspraken met de hulpverlener schreef ik minimaal drie keer per week in het dagboek van Jouw Omgeving, zodat de hulpverlener en mijn moeder konden meelezen. Zo begrepen zij beter wat er in mij omging en konden ze steun geven waar ik echt iets aan had."
- Cliënt N.
Aandachtspunten
- De boodschap staat zwart op wit.
- Je ziet of hoort de ander niet.
- De cliënt leest de rapportage op een ander moment dan dat jij deze schrijft.
- De cliënt kan makkelijker reageren.
"Ik overlegde weleens over het opnemen van bepaalde informatie, maar nu kunnen ze op zelf gekozen momenten alles online meelezen. De jongeren vinden het fijn om te ontdekken dat we ook over positieve acties rapporteren. Doordat bovendien hun complete dossier inzichtelijk is, kunnen ze hun behandelproces en hun eigen ontwikkeling ook beter volgen."
- Linda, persoonlijk begeleider bij Sius
Miscommunicatie en ruis
De lezer kan teksten anders interpreteren of begrijpen dan de schrijver bedoeld heeft. Er ontstaat snel ruis. Als de cliënt de rapportage leest op het moment dat je er niet bij bent, weet je niet of de cliënt de rapportage heeft begrepen en wat hij ervan vindt. Het is dus heel belangrijk wat er wordt opgeschreven en hoe dat opgeschreven wordt.
Je kunt miscommunicatie voorkomen door zorgvuldig en begrijpelijk te formuleren en aan te sluiten bij de belevingswereld en het begripsvermogen van de cliënt. Schrijf zoveel mogelijk op dezelfde manier als je je cliënt zou aanspreken in een face-to-face contact.
Aandachtspunten om ruis te voorkomen
- Objectiviteit: maak onderscheid tussen observatie en interpretaties
- Begrijpelijkheid: cliënten moeten kunnen begrijpen wat er over hen geschreven wordt
- Toon: schrijf zo veel mogelijk op dezelfde manier als hoe je met je cliënt zou spreken bij face-to-face contact
- Structuur: aanleiding - situatie - afronding - samenvatting - opsomming
- Vorm en lay-out: hou er rekening mee dat mensen het niet gewend zijn lange lappen tekst te lezen, vooral niet online
Privacy
Niet alleen de cliënt, maar ook andere gekoppelde personen kunnen bij de online rapportage. Houdt rekening met:
- Weten wie wat wanneer leest.
- Anonimiteit van betrokkenen binnen de rapportage.
- Zorgen over het (online) delen van negatieve rapportage.
Verdieping met de eLearning Transparant Rapporteren
Jouw Omgeving biedt een eLearning Transparant Rapporteren voor zorgprofessionals aan via het platform. Hierin komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Wat is transparant rapporteren?
- Uitgangspunten bij transparant rapporteren
- De impact van transparant rapporteren op je werk
- Transparant rapporteren inzetten als hulpverleningsinstrument
Je krijgt uitleg, verschillende voorbeelden en oefeningen rondom bovenstaande thema's. De module wordt afgesloten met een toets en is in ongeveer anderhalf uur te doorlopen.
Wil je meer weten over het beschikbaar stellen van de eLearning Transparant Rapporteren binnen je zorgorganisatie? Neem contact op met je accountmanager voor een offerte.